• /

Ajankohtainen tiedote Korona-viruksesta

Päivitetty 26.3.2020

Hallitus on päättänyt Uudenmaan eristämisestä perjantaista 27.3. lähtien. Valitettavasti joudumme perumaan kaikki käynnit, joissa asiakas tulisi klinikalle Uudenmaan rajojen ulkopuolelta perjantaista 27.3. lähtien. Ensikäynnit ja hoidon suunnittelut voimme hoitaa puhelimitse.

Toistaiseksi Uudenmaan alueelta tulevien hoidot voivat jatkua suunnitelmien mukaan.

Seuraamme päivittäin Suomen hallituksen ja viranomaisten linjauksia sekä ASRM:n, ESHRE:n ja muiden suurten kansainvälisten klinikoiden ohjeistuksia ja toimintaa. Otamme vakavasti huomioon myös muuhun terveydenhuoltoon tällä hetkellä kohdistuvat paineet ja seuraamme tilannetta herkällä korvalla.

Olemme tietoisia Eshren ja ASRM:n ohjeistuksista koskien hoitojen aloittamista ja alkioiden pakastamista. Suositukset perustuvat arvioon viruksen leviämisestä ja sosiaalisten kontaktien välttämiseen. Tällä hetkellä ei ole lääketieteellistä syytä välttää raskaaksi tuloa, eivätkä hedelmöityshoitojen avulla alkaneet raskaudet poikkea tästä.

Onko klinikka auki?

Olemme supistaneet aukiolomme klo 7.30-15.00 välille. Iltavastaanotot on peruttu ainakin 13.4. saakka. Lahjamunasoluhoidoissa emme toistaiseksi aloita stimulaatioita.

Noudatamme klinikalla niin hygieniasuosituksia kuin 2 metrin turvaväliä. Toivomme kaikilta yhteistyötä, että täällä asioivat vain ne, joille se on välttämätöntä. Valitettavasti tämä tarkoittaa sitä, että epidemian aikana lasten ja muiden hoidon ulkopuolisten olisi hyvä jäädä klinikan ulkopuolelle.

Miten Koronavirus vaikuttaa raskauteen?

Tällä hetkellä ei ole viitteitä siitä, että COVID-19 virukseen liittyisi keskenmenoriskiä tai sikiön kehityshäiriöitä, toisin kuin esimerkiksi ZIKA-virukseen aikaisemmin. Raskaana olevat naiset eivät näytä olevan sen alttiimpia virukselle kuin normaali väestökään. Ei ole myöskään viitteitä siitä, että virus siirtyisi raskaana olevasta sikiöön.

Mitä teemme infektioriskin vähentämiseksi?

Henkilökunta ei tule sairaana töihin, vaan jää kotiin matalalla kynnyksellä. Ulkomailta palaavat ovat kotona karanteenissa sovitun ajan.

Odotamme samaa asiakkailta eli karanteenin aikana tai oireisena ei saa kukaan tulla klinikalle. Ulkomailta paluun jälkeen edellytämme 14 vrk karanteeniaikaa ennen klinikalle saapumista.

Kaikki asiakkaat, jotka tulevat klinikalle, joutuvat pesemään ensin kädet. Myös käsidesiä suositellaan. Saat ohjeet vastaanotosta.

Ilmoittautumisen voit hoitaa myös itseilmoittautumislaitteen kautta viivakoodillisella kortilla.

Emme kättele ja pyrimme pitämään 2 metrin välin niiltä osin kuin se on mahdollista.

Maksupäätteellä käytämme viivakoodia tai voit saada laskun mukaan ilman erillistä laskutuslisää.

Kiinnitämme erityistä huomiota siivoukseen.

Ajanvarauksista?

Sovitut ajanvaraukset ovat voimassa normaalisti. Ilmoitamme klinikalta, jos aikasi joudutaan perumaan tai siirtämään. Puhelimemme ruuhkautuu ajoittain, joten olethan kärsivällinen. Soitamme takaisin kaikkiin takaisinsoittopyyntöihin.

Hoidon suunnittelukäynnin voit hoitaa myös puhelimitse. Sovi siitä erikseen.

Nettiaikamme eivät ole varattavissa 13.4. saakka, vaan ajanvaraukset tehdään puhelimella.

Verinäytteitä otamme toistaiseksi normaalisti. Varaathan ajan näytteiden ottoon etukäteen.

Hoitojen aloitus tai peruminen?

Hoitojen aloitus on mahdollista, jos olet täysin terve ja oireeton. Jos sairastut hoidon aikana, niin hoitosi perutaan. Näissä tapauksissa emme valitettavasti korvaa kustannuksia. Jos haluat tehdä hoidon, mutta et halua heti alkionsiirtoa, niin kaikki alkiot on mahdollista pakastaa ja siirtää myöhemmin.

Jos joudumme sulkemaan klinikan, niin pyrimme hoitamaan jo aikataulutetut ja varatut munasolujen keräykset, muut hoidot joudutaan silloin keskeyttämään. Näissäkään tapauksissa emme valitettavasti korvaa kustannuksia.

Seuraamme tilannetta päivittäin ja muutoksia ohjeisiin voi tulla lyhyelläkin varoitusajalla.

Valitettavasti emme siis voi taata, että hoidot on mahdollista toteuttaa, mutta teemme parhaamme.

Vaikuttaako koronavirus hoidon tulokseen?

Meillä ei ole syytä olettaa, että koronavirus vaikuttaisi hoidon onnistumiseen.

Vastaamme mielellämme kysymyksiin puhelimella ja sähköpostilla.

010 312 106, 045 77339997, ivf@dextra.fi