• /

Ajankohtainen tiedote Korona-viruksesta

Päivitetty 12.8.2020

Dextra Lapsettomuusklinikka on auki normaalisti ja jatkamme kaikkia lapsettomuushoitoja terveille ja oireettomille matalan riskin potilaille.

Noudatamme klinikalla tiukkoja hygieniaohjeita ja pidämme toisiimme riittävää turvaetäisyyttä. Pyrimme kaikin mahdollisin tavoin varmistamaan, että potilaiden ja henkilökunnan on turvallista asioida ja toimia klinikalla.

Joudumme valitettavasti edelleen rajoittamaan päivittäistä liikennettä klinikalla ja toivomme, että tulet vastaanotolle yksin. Palaamme normaaliin käytäntöömme heti tilanteen niin salliessa. Valitettavasti tämä tarkoittaa sitä, että epidemian aikana lapset ja puolisot eivät voi tulla klinikalle. Suosimme etävastaanottoja mahdollisuuksien mukaan. Tällä hetkellä sallimme puolison mukaan tulon ensikäynnille, hoidon suunnittelukäynnille, alkionsiirtoon sekä alkuraskauden ultraäänitutkimukseen.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on linjannut, että raskaana olevat eivät ole koronaviruksen erityistä riskiryhmää. Tämänhetkisen tutkimustiedon valossa raskaana olevien riski saada vaikea koronavirustauti ei poikkea muiden saman ikäisten riskistä. Lääketieteellistä syytä välttää raskaaksi tuloa koronaviruksen takia ei ole todettu, eivätkä hedelmöityshoitojen avulla alkaneet raskaudet poikkea tästä. Riskiryhmiin kuuluvien kohdalla asia täytyy harkita yksilökohtaisesti.

Seuraamme Fimean, Eshren ja ASRM:n suosituksia koskien hedelmöityshoitoja. Suositukset perustuvat arvioon viruksen leviämisestä, sosiaalisten kontaktien välttämisestä ja terveydenhuollon resurssien säästämisestä. Seuraamme myös Suomen hallituksen ja viranomaisten linjauksia, sekä muiden suurten kansainvälisten klinikoiden ohjeistuksia ja toimintaa.

Otamme vakavasti huomioon muuhun terveydenhuoltoon kohdistuvat paineet ja seuraamme tilannetta herkällä korvalla. Pihlajalinna Dextran lääketieteellisellä johdolla on edustus HUS pandemia-työryhmässä.

Onko klinikka auki?

Olemme supistaneet aukiolomme klo 7.30-15.00 välille. Iltavastaanotot on peruttu toistaiseksi.

Ensikäynnit ja hoidon suunnittelut hoidamme mielellämme puhelimitse tai etävastaanotolla. Ajan voi varata normaalisti puhelimitse.

Miten koronavirus vaikuttaa raskauteen?

Viimeisimmät raportit synnytyksistä, joissa äidillä on ollut Covid-19-infektio, ovat varovaisen positiivisia sen suhteen, että sikiön tai vastasyntyneen riski saada infektio on hyvin pieni tai olematon. Alkuraskauksien suhteen tiedot ovat vielä vähäisiä ja perustuvat osin muista koronaviruksista (ns. tavalliset flunssaa aiheuttavat koronavirukset sekä SARS ja MERS-virukset) saatuihin kokemuksiin. Näiden perusteella ei ole viitteitä siitä, että SARS-CoV-2-virus lisäisi alkuraskauden riskejä tai keskenmenoja. Terveysviranomaiset tai asiantuntijat eivät missään päin maailmaa ole suositelleet luomuraskauksien välttämistä.

On äärimmäisen epätodennäköistä, että munasolut tai siittiöt voisivat infektoitua SARS-CoV-2-viruksesta, koska niillä ei ole viruksen kiinnittymiseen tarvittavia reseptoreita.

Mitä teemme infektioriskin vähentämiseksi?

Henkilökunta ei tule sairaana töihin, vaan jää kotiin matalalla kynnyksellä ja testataan koronaviruksen varalta. Odotamme samaa asiakkailta eli oireisena ei saa kukaan tulla klinikalle.

Matkustamisen ja ulkomailta paluun suhteen noudatamme viranomaisten ohjeistuksia. Kun saavut Suomeen maasta, johon kohdistuu edelleen sisä- tai ulkorajavalvonta, sinun tulee 14 vuorokauden ajan noudattaa karanteenia. Karanteenin aikana ei voi tulla klinikalle. Jos saavut maasta, johon hallituksen linjauksen mukaisesti ei ole matkustusrajoituksia, niin käytäthän paluuta seuraavien 14 vuorokauden ajan suu- ja nenäsuojainta ollessasi klinikan tiloissa.

Pyydämme, että kaikki asiakkaat pesevät kädet heti klinikalle tultuaan. Myös käsidesiä suositellaan.

Ilmoittautumisen voi hoitaa myös itseilmoittautumislaitteen kautta viivakoodillisella kortilla.

Emme kättele ja pyrimme pitämään 2 metrin välin niiltä osin kuin se on mahdollista. Lähikontaktissa käytämme suu- ja nenäsuojia ja toimenpiteissä annamme sellaiset myös potilaille.

Maksupäätteellä käytämme viivakoodia tai lähetämme laskun kotiin ilman erillistä laskutuslisää.

Kiinnitämme erityistä huomiota siivoukseen.

Ajanvarauksista?

Sovitut ajanvaraukset ovat voimassa normaalisti. Ilmoitamme klinikalta, jos aikasi joudutaan perumaan tai siirtämään. Puhelimemme ruuhkautuu ajoittain, joten olethan kärsivällinen. Soitamme takaisin kaikkiin takaisinsoittopyyntöihin. Nettiaikoja on saatavilla vain rajoitetusti.

Hoidon suunnittelukäynnin voit hoitaa myös puhelimitse. Sovithan siitä erikseen.

Verinäytteitä otamme normaalisti. Varaathan ajan näytteiden ottoon etukäteen.

Hoitojen aloitus tai peruminen?

Hoitojen aloitus on mahdollista, jos olet täysin terve ja oireeton. Jos sairastut hoidon aikana ennen munasolujen keräystä, niin hoitosi joudutaan valitettavasti keskeyttämään. Hyvitämme mahdollisuuksien mukaan jo maksetut käyntisi seuraavassa hoidossa.

Jos joudumme sulkemaan klinikan, niin pyrimme hoitamaan jo aikataulutetut ja varatut munasolujen keräykset, muut hoidot joudumme mahdollisesti silloin keskeyttämään. Tässä tapauksessa emme valitettavasti korvaa jo aiheutuneita kustannuksia.

Seuraamme tilannetta päivittäin ja muutoksia ohjeisiin voi tulla lyhyelläkin varoitusajalla.

Valitettavasti emme siis voi taata, että hoidot on mahdollista toteuttaa, mutta teemme parhaamme.

Vaikuttaako koronavirus hoidon tulokseen?

Meillä ei ole syytä olettaa, että koronavirus vaikuttaisi hoidon onnistumiseen.

Vastaamme mielellämme kysymyksiin puhelimella ja sähköpostilla.

010 312 106, 045 77339997, ivf@dextra.fi